13 مه 2022- پیوند سلول های جزایر، یک روش امیدوارکننده است که می تواند دیابت نوع 1 را درمان کند. سلول های گرفته شده از پانکراس اهداکنندگان، منبع انسولین پایدار و کاملاً کنترل شده ای را برای بیماران فراهم می کند. یک مشکل عمده در این روش درمانی این است که سیستم ایمنی بدن بیمار، اینفلاکس سلول­های اهداکننده ی جدید را بپذیرد. سلول هایT محافظ بدن، به طور طبیعی می خواهند مهاجمان خارجی را رد کنند.

اکنون تیمی از محققان به سرپرستی دکتر آندرس گارسیا، محقق موسسه فناوری جورجیا، که بر این مانع در مطالعات قبلی بر روی حیوانات کوچک غلبه کرده بودند، از همان تکنیک با استفاده از ذرات هیدروژل مصنوعی که میکروژل نامیده می شود برای حیوانات بزرگتر استفاده کردند. میکروژل‌های مذکور، یک پروتئین تعدیل‌کننده ایمنی قوی به نامSA-FasL را برای تعدیل پاسخ ایمنی بدن ارائه می‌کنند و به سلول‌های تولیدکننده انسولین پیوند شده، اجازه می‌دهند تا با خیال راحت کار خود را انجام دهند، سطح قند خون را تنظیم کنند و با دیابت مبارزه کنند.

نتایج این مطالعه جدید در مجلهScience Advances منتشر شد.

دکتر گارسیا، رئیس موسسه ی Petit در Bioengineering and Regents و استاد دانشکده مهندسی مکانیک جورج دبلیو وودراف و مدیر اجرایی موسسه Petit برای مهندسی زیستی و علوم زیستی، گفت: سرکوب سیستم ایمنی یک مشکل مهم برای بیماران است، ما در تحقیق قبلی نشان دادیم که ماده زیستی بکار گرفته شده در ساخت این میکروژل، یک مولکول تعدیل کننده ایمنی قوی است و می تواند پذیرش دائمی سلول های جدید را در بدن گیرنده القا کند. اما این مطالعه روی موش‌ها انجام شد و سیستم ایمنی موش اگرچه بسیار متفاوت از انسان است، اما آن تحقیق پیشرفتی به سمت استفاده بالینی بود، بنابراین باید این استراتژی را در یک مدل حیوانی بزرگ آزمایش می کردیم.

دکتر گارسیا و همکارانش از دانشگاه میسوری و بیمارستان عمومی ماساچوست نتایج تحقیق جدید خود را در مقاله جدید توضیح دادند.مطالعه آنها که توسط بنیاد تحقیقات دیابت نوجوانان تامین مالی شد، نشان داد که چگونه پیوند سلول‌های جزایر با میکروژل‌هایSA-FasL علائم دیابت را معکوس می‌کند، در حالی که بر پاسخ ایمنی در پستانداران غیرانسانی غلبه می‌کند. محققان بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی، که می تواند عوارض جانبی خطرناکی داشته باشند، موفق به پیوند جزایر و کنترل قند خون در این حیوانات شدند.

دکتر گارسیا گفت: میکروژل ما اساساً به سیستم ایمنی می آموزد که پیوند را بپذیرد، تمایل بدن به رد پیوند را متوقف می کند و نیاز به سرکوب مداوم سیستم ایمنی را دور می زند.رژیم‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای بیماران سمی هستند، بنابراین هدف اصلی در این زمینه توسعه رویکردهایی است که به ما این امکان را می‌دهد که عمل پیوند را بدون سرکوب سیستم ایمنی مزمن، انجام دهیم.

از آنجایی که این ماده زیستی را می توان در آزمایشگاه تولید کرد و به هر جایی ارسال نمود، روش درمانی جدید اساساً مواد و تدارکاتی آماده براى توزيع و تحويل است، و اکنون دانشمندان ثابت کرده اند این استراتژی در پستانداران غیر انسانی کار می کند، گارسیا و همکارانش مطمئن هستند که این روش  می تواند برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 یک گزینه درمانی جدید و قدرتمند باشد.

دکتر گارسیا یکی از بنیانگذاران شرکتی است که مجوز این فناوری را صادر کرده است، iTolerance، که در حال حاضر در حال بحث در مورد طرح هایی برای آزمایشات بالینی انسانی با سازمان غذا و داروی ایالات متحده است.

گارسیا، نویسنده ی راهبر این مقاله که عضوی از یک تیم تحقیقاتی 20 نفره است، اظهار داشت: ما بسیار مشتاق و بسیار هیجان زده هستیم، زیرا این نتایج برای افرادی است که با دیابت نوع 1 مبارزه می‌کنند، امیدوارکننده‌ است. این کار بدون این رویکرد علمی تیمی ممکن نبود.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220513142035.htm